METODĂ DE DIAGNOSTICARE PRIN INTERMEDIUL ANALIZEI ASPECTULUI LIMBII

La fel ca toate organele de simţ, limba stabileşte relaţii directe sau indirecte cu toate organele şi „viscerele”, prin intermediul meridianelor şi NADI-urilor. Tradiţia chineză oferă chiar următoarea simptomatologie a limbii: la baza limbii se află zona de reflexie a Rinichiului, în centrul limbii se reflectă Splina şi Stomacul, la vârful limbii, pe marginea stângă – Inima, Ficatul şi Vezica biliară, iar spre marginea dreaptă, se reflectă Plămânul. Astfel, funcţionalitatea şi modificările patologice ale diferitelor organe se vor reflecta în modificările de la nivelul limbii.

De aceea, în medicina chineză, examinarea limbii are o mare importanţă. La o astfel de analiză se urmăreşte să se precizeze forma, mobilitatea şi coloraţia corpului limbii (ţesutul muscular), precum şi natura şi culoarea depozitului lingual, care se consideră că este produs de Energia, CH’I, a Stomacului.

Limba sănătoasă este de mărime normală, liberă în mişcări, umedă, de culoare roz, având un depozit alb subţire. Menţionăm faptul că noţiunile despre depozitul lingual se referă la oamenii obişnuiţi care nu cunosc tehnica de KRIYA YOGA de purificare zilnică a limbii.

Modificări patologice
a) culoarea:

– limba palidă indică o amplificare a energiei Frigului, determinată de deficienţa de Energie, CH’I, şi Sânge, HSŰEH, sau de deficienţa energiei YANG;

– limba de culoare roz strălucitor indică un vid (o lipsă) de energie YIN sau o plenitudine (un exces) de energie YANG; limba de culoare roz viu, uscat, strălucitor exprimă o insuficienţă de lichide organice;

– limba cu sufuziuni hemoragice (cu răspândiri subcutanate ale sângelui) exprimă o perturbare a meridianului Stăpânul Inimii printr-un exces de Căldură; – limba roşie apare datorită amplificării energiei „Căldurii” interne cauzată de excesul energiei YANG sau de deficienţa energiei YIN. În acest caz, limba uscată arată în plus un exces de „Căldură” asociat cu o insuficienţă a lichidelor organice; atunci când apare de parcă ar fi veştejită, dar încă umedă, se vorbeşte despre obstrucţia sau, altfel spus, blocajul zonei superioare a meridianului Trei Focare; limba de culoare roşie excesiv indică o stare de „Căldură” extremă. În afecţiunile exogene (cu manifestări exterioare) febrile, ea exprimă faptul că energia, CH’I, şi Sângele, HSŰEH, au fost invadate de către „Căldura” patogenă. În afecţiunile endogene (cu manifestări interioare) aceasta este un semn al hiperactivităţii energiei „Focului”, datorită deficienţei energiei YIN;

– limba cianotică (de culoare albăstruie, vânătă) indică stagnarea energiei Sângelui, HSŰEH. În concluzie, aspectul uscat şi lipsit de strălucire al limbii este corelat cu „Căldura”, aspectul palid şi umed este corelat cu „Frigul”. Petele cianotice (vineţii) denotă stagnarea de Sânge, HSŰEH.

  1. b) forma corpului limbii

– limba groasă, palidă, cu amprente dentare pe margini indică o deficienţă a energiei YANG a Splinei şi a Rinichiului, cu afectarea circulaţiei lichidelor şi exces al energiei de tip „Umiditate”; dacă limba este groasă, roşie şi ocupă toată cavitatea bucală, aceasta indică un exces de „Căldură” prin meridianele Inimă şi Splină; atunci când limba are pete cianotice (vineţii) şi închise la culoare, aceasta exprimă faptul că toxinele sunt în exces;

– limba subţire şi palidă indică o deficienţă de energie, CH’I, şi de Sânge, HSŰEH. Atunci când este subţire, de culoare roşu închis şi uscată, exprimă hiperactivitatea „Focului”, stare generată de deficienţa energiei YIN, asociată cu consumarea lichidelor organice;

– limba cu fisuri (şanţuri) pe suprafaţă indică o stare de „Căldură” excesivă care consumă lichidele organice, atunci când ea are culoarea roşu închis, sau exprimă o deficienţă de Sânge, HSŰEH, atunci când este palidă;

– limba aspră, asociată cu hipertrofia (subdezvoltarea) papilelor linguale şi având culoarea roşie indică acumularea „Căldurii” patogene în interior, severitatea sindromului accentuând hipertrofia papilară şi asperitatea;

– deviaţia limbii indică atacul energiei „Vântului” prin afectarea Ficatului şi poate fi considerat un semn precoce de diagnostic;

– în unele situaţii, limba poate deveni rigidă, cu limitarea mobilităţii, cum este cazul în afecţiuni febrile, Aceste semne indică „invazia” energiei meridianului Stăpânul Inimii, energie manifestaţi prin „Căldură” sau „Căldură patogenă” excesivă care consumă lichidele organice. În afecţiuni endogene (cu manifestare internă), ea poate fi un semn precoce al atacului energiei „Vântului”;

– limba moale, flască apare în cazul în care există o deficienţă de energie, CH’I, şi Sânge, HSŰEH, însoţită de lipsa „hrănirii” limbii. Aspectul palid este un semn de deficienţa a energiei, CH’I, şi a Sângelui, HSŰEH, pe când limba de culoare roşu închis indică un colaps al energiei YIN. Depozitul lingual

Depozitul lingual este considerat gros atunci când, prin acesta, nu se poate vedea corpul limbii, şi subţire când acesta este vizibil. Natura depozitului lingual indică severitatea acţiunii factorilor patogeni şi evoluţia afecţiunii.

În afecţiuni superficiale recente sau atunci când afecţiunea se produce prin deficienţa energiei, CH’I, antipatogenă (de apărare), depozitul lingual este subţire.

Dacă însă depozitul lingual este gros, acesta este un semn că afecţiunea este mai veche şi a evoluat spre profunzime. Îngroşarea depozitului lingual denotă agravarea bolii, pe când subţierea lui este, din contră, un semn de eliminare progresivă a factorilor patogeni.

Starea lichidelor organice se poate aprecia după felul în care este depozitul lingual: umed sau uscat. Aspectul lui normal este umed şi lucios. Un depozit lingual uscat şi aspru exprimă consumarea lichidelor organice de către „Căldura” excesivă sau consumarea fluidelor de natură YIN. Când depozitul lingual este prea umed, iar limba devine alunecoasă, aceasta exprimă o abundenţă de energie a apei, precum şi umezeală excesivă.

Depozitul lingual gros şi lipicios apare frecvent în situaţii de boală prin retenţie de „Umiditate” şi Glere (mucozităţi) sau prin retenţie de hrană. Când depozitul lingual este cleios, exprimă exces de „Căldură” de tip YANG care ascensionează (amplifică) energia, CH’I, impură în Stomac, sau arată retenţie de Glere (mucozităţi) sau de hrană.

Aspectul de „limbă geografică”, cu descuamarea unei părţi a depozitului lingual este semn de consumare a energiei, CH’I, şi în special a energiei YIN a Stomacului. Dacă descuamarea este completă, limba devine lucioasă şi exprimă epuizarea energiei YIN a Stomacului şi afectarea gravă a energiei, CH’I, a Stomacului.

Atunci când culoarea depozitului lingual este albă, aceasta indică sindroame cauzate de energia „Frigului” exterior, depozitul lingual fiind subţire. În sindroame generate de energia „Frigului” interior depozitul lingual este alb şi gros. Un depozit lingual de culoare galbenă indică sindroame cauzate de „Căldură” şi de o energie specifică interiorului fiinţei noastre. Severitatea „Căldurii” patogene este exprimată prin intensitatea culorii galbene. Depozitul de culoare gri apare în sindroame ce ţin de energia interioară; el este gălbui şi uscat atunci când căldura excesivă a fiinţei noastre consumă lichidele corporale şi fluidele subtile; depozitul lingual umed albicios este un semn de acumulare a energiei de tip „Umiditate” rece în interior sau un semn al retenţiei de Glere (mucozităţi). Depozitul negricios este, în general, întâlnit în sindroame de tip „Căldură” extremă sau „Frig” extrem. De multe ori acest aspect rezultă din transformarea unui depozit lingual gălbui sau gri şi denotă o agravare progresivă a bolii. Un depozit lingual negricios, palid şi lucios este semnul prezenţei în exces a energiei de tip „Frig” rezultată prin deficienţa energiei YANG, pe când un depozit negricios cu tentă gălbuie şi uscat apare atunci când energia în exces a „Căldurii” consumă lichidele organice.

Pentru ca examinarea limbii să fie corectă şi obiectivă, este de preferat ca aceasta să se facă la lumina naturală.

Prezentăm în continuare câteva afecţiuni mai des întâlnite, chiar şi în cazul unora dintre cursanţii YOGA, precum şi modul în care se realizează tratamentul acestora prin digitopresură.

CONSTIPAŢIA

Din perspectiva abordării medicinii tradiţionale chineze, acest simptom este generat de modificarea echilibrului energetic, favorizat de deficienţe anterioare ale funcţionării meridianelor şi organelor.

Cauzele subtile ale constipaţiei

Constipaţia este cauzată în general de afectarea funcţiei de transport a Intestinului gros, în care sunt implicate şi organele Splină, Stomac şi Rinichi. Diferitele tipuri de constipaţie sunt cauzate de:

  1. a) Stagnarea de energie vitală, CH’I;

  2. b) Deficienţa de Sânge, HSŰEH, cu uscăciunea intestinelor;

  3. c) Insuficienţa energiei YANG a Rinichiului şi acumularea de „Frig”;

  4. d) „Căldura” în Intestinul gros, asociată adesea cu vărsături, care vor genera o insuficienţă a energiei YIN a Stomacului.

TABLOU CLINIC

  1. a) Stagnarea de energie vitală, CH’I

Manifestările principale sunt: constipaţie, tenesme (dureri produse de iritarea şi contractarea sfincterelor anale), inapetenţă (lipsă de poftă de mâncare), gura amară, iritabilitate. Depozitul lingual este subţire şi gros.

  1. b) Deficienţă de Sânge, HSŰEH

Manifestările principale sunt: constipaţie, ten palid, uscat, cu buze palide, palpitaţii, fosfene şi astenie. Limba este palidă, cu depozit subţire.

  1. c) Insuficienţa energiei YANG a Rinichiului

Manifestările principale sunt: constipaţie, aversiune la frig, poliurie (eliminare abundentă de urină), corp rece. Limba este palidă şi albă cu depozit umed.

  1. d) „Căldura” în Intestinul gros

Manifestările principale sunt: constipaţie cu scaune uscate, eructaţii (râgâit), vărsături, gura uscată, sete, oligurie (diminuarea secreţiei urinare), anxietate. Limba este roşie cu depozit gălbui.

Cursuri Qigong

,

Navigare în articole

admin

Maestru în Reiki Usui, Reiki Tibetan, Karuna, Shambala..... Grand Minister (Melchizedek).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *